Noțiuni și scopuri

Așa cum indică și denumirea, turele de anduranță reprezintă o formă de turism, o drumeție în natură în cursul căruia se pune accent pe performanța fizică. Tura de anduranță este un eveniment sportiv de drumeție în cadrul căruia participanții trebuie să parcurgă pe jos un traseu stabilit de organizatori, cu respectarea unui barem de timp determinat.

Dacă o persoană nu se deplasează pe traseul stabilit sau depășește baremul de timp, acea persoană nu a parcurs tura de anduranță respectivă.

În funcție de modul de parcurgere, turele de anduranță nu pot fi doar de drumeție, ci și cicliste, acvatice sau combinate. Există și ture de iarnă, respectiv ture de zi sau de noapte.

Organizarea turelor de anduranță este întotdeauna legată de calendar, adică ele sunt organizate la o anumită dată (aproximativ aceeași în fiecare an). Scopurile însă pot fi multiple: îmbunătățirea performanței, a formei fizice, a rezistenței participanților, încurajarea practicării regulate a drumeției, petrecerea în mod util a timpului liber. Tura de anduranță este excursie, nu concurs. Fiecare participant își înfruntă propriile limite și dificultatea traseului, nu se întrece cu ceilalți participanți.

Dificultatea turelor de anduranță este determinată de trei factori: distanța absolută de parcurs, diferența de nivel și baremul de timp.

Dar există și un al patrulea factor, al cărui efect este mai dificil de estimat, și anume condițiile meteorologice. Acesta este un factor determinant și în general imprevizibil, sub efectul căruia chiar și o tură sau o secțiune de tură mai scurtă, care se anunța o plimbare ușoară, se poate transforma într-o luptă crâncenă.

Distanță, traseu, traiect

Distanța este lungimea traseului între start și sosire, exprimată în km. În cursul pregătirii turei acesta trebuie măsurat cât mai exact. Însă pentru aceasta este necesară alegerea traseului, planificarea și cunoașterea acestuia.

Prima cerință este excluderea pericolului de accidentare și a celui de rătăcire.

Traseul trebuie planificat în așa fel încât participantul să îl poată urma cât mai ușor. Fiindcă tura de anduranță presupune doar parcurgerea traseului în limita de timp stabilită, și nu orientare, sport care presupune căutarea punctelor de control sau conceperea unei strategii pentru atingerea lor.

Din acest motiv este recomandabil ca tura să se desfășoare pe trasee turistice deja marcate, acestea fiind ușor de urmat. Desigur, pe cât posibil, trebuie asigurate marcaje de calitate corespunzătoare. Însă dacă este inevitabil ca traseul să cuprindă și porțiuni fără marcaje turistice, acestea trebuie marcate înainte de eveniment cu benzi de marcaj, iar la intersecții trebuie amplasate indicatoare de direcție.

Din motive de siguranță, trebuie evitată traversarea șoselelor circulate, respectiv deplasarea pe acestea. Traseul turei de anduranță poate fi finalizat dacă unul sau doi membri ai echipei de organizare au parcurs traseul conform baremului de timp, în condiții similare cu cele din timpul evenimentului.

Traseele trebuie parcurse din nou înainte de fiecare ediție a evenimentului, pentru a lua cunoștință de toate modificările intervenite față de anul anterior.

Tura de anduranță poate fi planificată cu un singur traseu sau cu mai multe trasee. La o tură cu un singur traseu, toți participanții se deplasează pe același traseu, între un punct de start și un punct de sosire. Asemenea ture de anduranță sunt planificate de regulă pentru o singură ediție. Acestea pot fi ture memoriale legate de anumite aniversări sau ture de anduranță legate de alte evenimente periodice.

La o tură cu mai multe trasee, participanții pot alege între mai multe trasee cu lungimi sau traiecte diferite, cu punct de start comun sau puncte de start diferite, respectiv punct de sosire comun sau puncte de sosire diferite.

Turele de anduranță care se organizează anual sunt de regulă cu mai multe trasee (pe mai multe distanțe). În acest caz este vorba de o ofertă mai variată: este bine ca participanții să aibă la dispoziție mai multe opțiuni, în funcție de puterea, condiția fizică și experiența fiecăruia.

După configurația traseelor, turele cu un singur traseu, precum și cele cu mai multe trasee pot fi de tip circuit sau de tip liniar. Organizarea turelor de tip circuit are anumite avantaje față de cele liniare. Dacă punctul de start coincide cu punctul de sosire, acest lucru reduce dificultățile legate de cazare, echipament sau personal. De asemenea, transportul bagajelor participanților se reduce la simpla depozitare a acestora.

Diferență de nivel

Diferența de nivel pozitivă a turei este suma diferențelor de nivel a tuturor porțiunilor ascendente ale traseului, calculat de la altitudinea punctului de start. De obicei, în cadrul turelor de anduranță se calculează doar diferența de nivel pozitivă, adică doar ascensiunile, nu și coborârile.

Barem de timp

Baremul de timp este intervalul de timp maxim aflat la dispoziția participanților pentru parcurgerea traseului. Acesta reprezintă timpul total, inclusiv timpul petrecut cu odihnă.

Pentru determinarea orarului punctelor de control este foarte important ca organizatorul să cunoască baremul de timp al fiecărui segment de traseu. În unele cazuri, din motive de siguranță, se pot impune baremuri de timp pentru sosirea la punctele de control.

Sursă: Tóthpál Tamás: Kolozsvár környéki teljesítménytúrák (Ture de anduranță în împrejurimile Clujului) (Editura Művelődés, 2015)